Vinkkejä Värinauttien materiaalin käyttöön
Jokainen opettaja on uransa aikana luultavasti tavalla tai toisella opettanut lapsille suomen kielen aakkoset. Kirjaimia luetaan, kirjoitetaan, niiden avulla muodostetaan tavuja, vähitellen sanoja ja pian jo lauseita. Aapisissa annetaan vinkkejä, ja tehtäviä jokaisen kirjaimen käsittelyyn. Mutta jääkö jotain puuttumaan? Pitäisikö kirjaimeen tutustua vielä tarkemmin? Miettiä, mitä se tarkoittaa, missä sitä käytetään, mitä se muistuttaa? Pitäisikö kirjaimilla leikkiä? Voisiko niiden avulla tutkia Suomea ja koko maailmaa?
Värinauttien aakkoset oppimateriaali syntyi tällaisen pohdinnan kautta. Halusimme koota ideoita, miten kirjaimiin voi perehtyä taiteen, toiminnallisuuden, oppiainerajat ylittävien ja tutkivien tehtävien kautta. Tällaisia tehtäviä pyrimme liittämään jokaisen suomen kielen kirjaimen tehtäväsivuun, jotka julkaisemme nettisivuilla kevään ja kesän kuluessa. Lisäksi pidämme kiinni Värinauttien tunnuspiirteistä, eli värityskuvista ja Annun ja Unnan elämästä kertovista tarinoista, sillä niistä on Värinautit tehty. Toivottavasti Värinauttien aakkoset voivat tarjota jotain uutta ja raikasta myös sinun opettajan arkeesi!
0 Comments
![]() Mitä jos tulostaisit värityskuva-sivulta lempi uttilaisen hahmosi. Sitten ottaisit A3-kokoisen paperin ja tekisit siihen valitsemallasi tavalla maiseman. Ihan minkä tahansa maiseman, ihan millä tahansa tekniikalla. Voisit maalata metsän. Tai askarrella kollaasitekniikalla torin. Ehkä piirtää värikynillä purjeveneen. Vai sittenkin leikata paperista kerrostalokaupungin. Sitten värittäisit uttilaisen hahmosi ja liimaisit hänet maisemaan. Ja kun maisema olisi valmis, olisi oiva aika kirjoittaa tarina siitä, mitä Unna teki suurkaupungissa tai Vilma purjeveneen kannella. Mitäs sanot? ![]() Värittäminen on vangitsevaa, se vie mukanaan ja antaa jokaiselle onnistumisen kokemuksen. Parhaimmillaan se saa kovaäänisenkin luokan hiljaiseksi yli minuutiksi. Värittäminen on kuitenkin paljon muutakin kuin hiljaista yksilötyöskentelyä, tai ainakin halutessaan, siitä on moneksi muuksikin. Aiemmissa blogiteksteissä on annettu ideoita koko luokan kanssa tehtäviin väritystehtäviin sekä yksilötehtäviin. Tässä viimeisessä osiossa vinkkejä annetaan väritystehtäviin, jotka onnistuvat parhaiten parin kanssa tai ryhmissä. Tehtäviä pareittain tai ryhmissä: 1) Tehkää parin kanssa vastavärikuvat. Valitkaa yhdessä mieluinen värityskuva ja varatkaa itsellenne kaikki kuusi väriympyrän väriä. Toinen aloittaa värittämällä yhden kohdan omasta kuvastaan. Pari jatkaa värittämällä sitten omasta värityskuvastaan saman kohdan, mutta värittää sen vastavärillä. 2) Valitkaa parille tai ryhmän jäsenille jokaiselle yksi pääväri tai väliväri. Värittäkää sitten jokainen sama värityskuva käyttäen vain tuota väriä ja sen eri sävyjä. 3) Kirjoita tarina värityskuvasta, jossa kuvailet mahdollisimman tarkasti kaikkia värejä. Vaihtakaa tarinat keskenänne ja värittäkää värityskuva tarinan mukaan. 4) Värittäkää yhdessä samaa kuvaa niin, että toinen saa aina kertoa toiselle, millä värillä pitää värittää, mutta ei sitä, että mikä kohta tulisi värittää. Lopputulos on varmasti yhteinen. Millaisia kokemuksia sinulla on värittämisestä? Kuulisimme mielellämme parhaat vinkkisi! |
KirjoittajatVärinauttien tekijät luokanopettajat Mona ja Anni jakavat vinkkejä ja ideoita, miten Värinauttien materiaalista saa kaiken irti! Kysy ja kommentoi osoitteesa info@varinautit.fi Palautteesi on meille arvokasta! Arkisto
January 2019
Hakusanat
All
|