Vinkkejä Värinauttien materiaalin käyttöön
Lukuvuosi on vasta käynnistymässä ja moni opettaja ehkä kaipaa uusia ideoita suunnittelun tueksi. Aiemmin blogissa annettiinkin jo ideoita monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin.
Värinauttien materiaalia voi hyödyntää kuitenkin myös pienempinä annoksina. Yksi idea tällaiseen toteutukseen on käyttää hyödyksi uttilaisia hahmoja ja heidän viikkotehtäviään teemaviikkojen muodossa. Utissa asuu Värinauttien lisäksi mm. postimies, puututkija, kirjastonhoitaja ja astronautti. Jokaisesta heistä julkaistaan nettisivuilla viikkotehtävä. Nämä viikkotehtävät perustuvat aina johonkin teemaan, eli puututkijan kanssa tutustutaan metsään ja astronautin kanssa avaruuteen. Viikkotehtävissä viikon jokaiselle päivälle on merkitty tehtävä. Tehtävät on yritetty tehdä mahdollisimman monipuolisiksi niin, että joukosta löytyisi sanataiteen ja kuvataiteen lisäksi myös draamaa ja mahdollisuuksia integroida teemaa myös muihin oppiaineisiin. Tehtävät ovat lyhyitä ja ytimekkäitä, mutta pienellä vaivalla tehtäviin saa lisää syvyyttä ja niitä voi muokata omien tarpeiden mukaan. Koska tehtävänannot ovat hyvin yksinkertaisia, antaa se oppilaille omia vapauksia mm. kuvataidetyön kokoon, materiaaleihin tai esillepanoon liittyen. Hyvä tapa pohjustaa teemaviikko luokkahuoneessa on tietenkin tutustua ensin kyseisen viikon uttilaiseen asukkaaseen. Jokaisesta asukkaasta on olemassa asukaskortti "Tutustu Uttiin" -oppaassa. Asukaskortti sisältää mielenkiintoista tietoa kyseisestä hahmosta ja sitä tarkastelemalla voi oppilaat saada miettimään, mikä teema kyseiselle asukkaalle sopisi jo ennen teeman paljastamista. Samalla tarjoutuu mahdollisuus perehtyä tiettyyn ammattiin ja miettiä sen merkitystä ja työnkuvaa. Samasta oppaasta löytyy myös ohjeet sana-ja kuvamuotokuvien tekoon. Voisi olla hauska tapa aloittaa teemaviikko tekemällä muotokuvat ja vasta sitten paljastamalla viikkotehtävä-moniste, jossa on piirustus asukkaasta ja mikä teema viikolla itse asiassa on. Viikkotehtävissä on myös tehtävät viikonlopun päiville, joten ehkä sieltä löytyy myös idea kotitehtäväksi, jota voisi toteuttaa yhdessä vanhempien kanssa. Uttilaisten taidekasvastustehtäviä julkaistaan nyt syksyn mittaan. Tulossa on mm. kirjastoon, askarteluun, ruokaan ja musiikkiin liittyvät viikkotehtävät, eli kaikkea sellaista, jota koulussa olisi mukava käsitellä joka tapauksessa.
0 Comments
![]() Värityskuvat ovat varmasti monelle tuttu lisätehtävä jo entuudestaan. Värinautit ovat tehneet värityskuvia aina vuodesta 2010 lähtien ja niistä suuri osa löytyy nettisivuilta. Valitettavan usein olen ainakin itse huomannut, että värityskuvat jäävät oppilailla kesken ja rypistyvät pulpetteihin. Ne ovat usein lisätehtävä, joka jaetaan kiireessä ilman minkäänlaista ohjeistusta. Mutta värittäminen on mielekästä, kiinnostavaa ja opettavaista puuhaa, joten siihen kannattaa välillä satsata. Värittämisen asiantuntijoina Värinautit haluavat jakaa uusia ideoita värittämiseen liittyen. Tästä syystä blogissa julkaistaan värittämisideoita, joiden avulla värityskuvat tuovat uusia kokemuksia värittäjälle. Ensimmäisesssä osassa on vinkkejä, jotka kannattaa toteuttaa koko luokan kanssa yhdessä. Koko luokan tehtäviä: 1) Pitäkää värityskuvanäyttely. Jokainen valitsee värittämistään kuvista mieluisen ja kertoo perustelun valinnalleen. Asettakaa kuvat esille luokkaan. Jos kaipaatte lisäpuuhaa voitte myös nimetä värityskuvanne ja kirjoittaa siihen liittyen tarinan. 2) Mindfullnessia mukaillen tehkää värittämisestä keskittymisharjoitus. Laita soimaan rauhallista musiikkia, ohjeista oppilaita valitsemaan hyvä asento ja varaamaan kynät lähelle, niin että vältätte ylimääräisen liikuskelun luokassa. Pyydä oppilaita keskittymään värittämiseen ilman, että ajatukset karkailevat muualle. 3) Keskustelkaa väreistä ja siitä, miten piirustusten/maalausten värit vaikuttavat mielikuviin. Valitse yksi värityskuva ja käyttäkää sitä apuna keskustelussa. Poimi kuvasta kohtia ja kysy, millä värillä se "kuuluisi" värittää. Miettikää, miten ihmiset reagoivat, jos värit ovatkin hassuja. 4) Värittäkää kaikki sama värityskuva. Anna puolelle luokalle ohjeeksi värittää kuva todellisuutta mukaillen ja puolelle luokalle aivan nurinkurisesti. 5) Kirjoittakaa paperilapuille sanoja, jotka voisivat kuvailla kuvan tunnelmaa (synkkä, pirteä, valoisa, aamu, tunkkainen jne.). Paperilappuja tulee olla yksi jokaiselle oppilaalle. Anna oppilaiden valita lappu sokkona ja värittää kuva sopimaan tunnelmaan. Tehkää kuvakollaasi värityskuvista. Voit antaa jokaisen valita mieluinen värityskuva tai antaa kaikille saman. -- Jaa omat ideasi ja kokemuksesi muille kommenteissa! Ja mukavia värityshetkiä! "Joko nyt saa värittää?" "Missä se Utti sitten oikein on?" kysyvät oppilaat usein Värinauteista puhuttaessa. Värinauttien Utti on fiktiivinen paikka ja Värinautit sanovatkin mielellään, että Utti on myös mielentila ja sinne on siinä mielessä helppo matkustaa. Uttiin on mukava tutustua Utin kartan avulla, jonka voi tulostaa omalle luokalle joko yhteiseksi värityskuvaksi, tai jokaiselle omaksi. Samalla tarjoutuu mahdollisuus puhua fiktiosta, siitä mitä se tarkoittaa, ja tehdä ero ei-fiktion välille, sillä Suomessa on myös aivan oikeasti olemassa paikka nimeltä Utti. Kouvolan kaupunginosa lienee useimmille tuttu lentokentästään ja laskuvarjohyppääjistään, joita esiintyy silloin tällöin myös Annun ja Unnan tarinoissa. Vaikka Utti on fiktiivinen, on karttaa katsellessa mielekästä puhua siitä, mitä pienessä suomalaisessa kaupungissa on. Värinauttienkin Utista löytyy nimittäin rakennuksia ja paikkoja, joita löytyy useimmista suomalaisista kaupungeista. Samalla on hyvä kysyä, mitä Utissa ei näytä kartan mukaan olevan? Useimmiten mieleen tulee ensimmäisenä sairaala, poliisi, kirkko, palokunta, kirjasto ja ostari, vaikka voivathan ne hyvin sijaita myös tämän kartan ulkopuolella. On myös hyvä huomata, että itse asiassa Utissa ei ole mitään sellaista, mitä ei aivan oikeastikin voi olla pienessä kaupungissa. Myös teiden nimiin kannattaa tutustua ja miettiä, miten tiet on nimetty. Teille voi myös keksiä uusia nimiä. "Tutustu Uttiin" oppaassa on myös tarina ja paljon keskustelunavauksia ja tehtäviä, joihin kannattaa tutustua. Ja eihän mikään estä teitä piirtämästä Uttiin myös lisää rakennuksia ja täydentää Utin kartttaa. :) Mukavia hetkiä Utissa! Uusi OPS 2016 pyörii varmasti mielessä yhdellä jos toisellakin opettajalla nyt lukuvuoden alussa. OPS 2016 tuo mukanaan myös monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK:t), joita kaikki peruskoululaiset ympäri Suomea tulevat tästä eteenpäin toteuttamaan yhden tai useamman lukuvuoden aikana.
Värinautit ovat mainio aihe monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi, niin ainakin toivomme. Tässä muutamia ideoita, joista voit soveltaa omasi, joka sopii sinulle ja opetusryhmällesi. Jos innostut aiheesta mutta kaipaat lisää ideoita, ota rohkeasti yhteyttä sähköpostilla (info@varinautit.fi), niin voimme auttaa ideoinnissa. Lisäksi olisi mukava kuulla kokemuksia tällaisista MOK-kokeiluista. VÄRINAUTTI-MOK (äidinkieli, kuvataide, draama) - Tutustukaa Värinautteihin "Tutustu Värinautteihin" -materiaalin avulla. - Ryhtykää kaikki Värinauteiksi MOK:n ajaksi. - Voitte keksiä itse fiktiiviset Värinautti-hahmot. - Keksikää yhdessä, mitä tarkoittaa olla Värinautti (värien huomioimista kaikessa toiminnassa, värihaasteita, väritutkimuksia, värinauttiperinteiden ylläpitämistä). - Tehkää pienoisnäytelmiä, joissa esiintyy Värinautti. - Tehkää Värinautteihin liittyviä tehtäviä ja lukekaa tarinoita, joita löytyy nettisivuilta. UTTI-MOK (äidinkieli, historia, kuvataide) - Tutustukaa Värinautteihin ja Uttiin tutustumismateriaalien avulla. - Rakentakaa Utin kaupunki joko askarrellen tai tarinoiden avulla. - Utti on fiktiivinen kaupunki, mutta voisiko se myös olla olemassa? Tutustukaa myös todelliseen Utin kaupunkiin. - Miettikää fiktion ja ei-fiktion eroja kirjallisuudessa. - Tutustukaa Utin asukkaisiin varsinkin henkilöhistorioiden avulla. - Ruvetkaa historijoitsijoiksi. Mitä saatte selville Utista asukaskorttien avulla? - Kirjoittakaa tarinoita Utissa. Käyttäkää valmiita hahmoja tai keksikää uusia. VÄRI-MOK (kuvataide, luonnontieto, äidinkieli, liikunta) - Järjestäkää väriviikko. - Valitkaa joka viikonpäivälle väri ja suunnitelkaa koulupäivänne sen ympärille. Värit voivat liittyä kaikkeen päivän toimintaan ja värin ympärille on helppo integroida tehtäviä eri oppiaineisiin liittyen. - Tutustukaa värioppiin ja siihen, miten värit syntyvät. - Kerätkää luonnosta tai ympäristöstä vain tietyn värisiä asioita. - Keksikää uusi värileikkejä. - Värittäkää värityskuvia tiettyjen sääntöjen mukaisesti. (Esim. parin kanssa niin, että parit värittävät aina saman kohdan kuvasta toisen valitsemalla vastavärillä). - Puhukaa eri väreihin liittyvistä mielikuvista, lempiväreistä ja siitä, mitä eri värit tarkoittavat eri tilanteissa. On tullut aika aloittaa uusi lukuvuosi! Jos haluat tutustuttaa luokkasi heti vuoden alusta Värinauttien maailmaan, onnistuu se helposti alla olevien tehtävien avulla. Tästä blogikirjoituksesta löydät Uttiin sijoittuvan tarinan, jonka voit lukea ääneen luokallesi suoraan blogista tai tulostaa luettavaksi. Alta löytyy myös värityskuva, jonka voit tulostaa kaikille oppilaillesi, sekä ideoita, miten värityskuvaa voi täydentää omassa luokassa. Tarina Värinautit Annu ja Unna avasivat kotinsa oven ja astuivat kotinsa kuistille aikaisin yhtenä elokuun aamuna. Yleensä Värinautit eivät olleet näin tomerina heti aamutuimaan. Nyt kuitenkin molempien Värinauttien olalla roikkui pieni laukku ja he olivat pukeutuneet muutenkin parhainpiinsa. Annu tarkisti, että hänen väripäiväkirjansa oli laukussa ja Unna yritti tunkea vielä muutamaa värikynää laukkunsa sivutaskuun, kun Värinautit kävelivät pihansa poikki Väritystien risteykseen. Jo heti Kuvituskujan kulmassa näkyi liikettä. Haarlan talolta tupsahteli lapsia ja aikuisia tielle Värinauttien eteen. Perttulan lavan kohdalla näkyi liikettä myös Kaikkenkadulta päin. Isommat lapset kulkivat yhdessä ystäviensä kanssa, kun pienemmät pitivät jännittyneen näköisinä kiinni vanhempansa kädestä. Monenmutkanpolun päässä Värinautit pysähtyivät paikoilleen. Siinä he seisoivat ja katsoivat hymyillen, kun kaikki Utin lapset kulkivat kohti koulua. Oli syksyn ensimmäinen koulupäivä. Annu ja Unna eivät oikeasti enää käyneet koulua, mutta he pitivät siitä kutkuttavasta tunteesta, joka koulun alkuun liittyi. Niinpä he joka vuosi ensimmäisenä koulupäivinä tekivät samoin, kuten kaikki koululaiset eli valmistautuivat innokkaina koulun alkuun. He kulkivat joka vuosi lukuvuoden ensimmäisen koulumatkansa Utin koululle asti kuulemaan, kun kello soi kutsuen oppilaat sisään. Tehtäviä
Lue tarina ääneen luokassasi ja jutelkaa koulun alusta. Mitä odotatte koulun alulta? Mikä jännitti, mitä odotitte innolla? Miksi koulun alku jännittää tai innostaa? Keneen koulun alku vaikuttaa ja miten? Tulosta jokaiselle oppilaalle oma värityskuva väritettäväksi. Kuvan keskellä on tilaa oppilaan omalle tuotokselle. Alla on muutama idea, joista kannattaa soveltaa omalle luokalle sopiva. - Piirrä itsesi ensimmäisenä koulupäivänä Värinauttien väliin. -Piirrä asioita, joita odotat innolla, tai jotka pelottavat sinua kouluun liittyen. - Kirjoita tarina/lauseita/lause ensimmäisestä koulupäivästäsi. - Tee lista asioista, joita odotat kouluvuodelta. - Kirjoittakaa luokkanne yhteiset säännöt. - Kirjoittakaa/piirtäkää toiveita lukuvuodelle.
"Tutustu Värinautteihin" -materiaalioppaasta löytyy sivu, johon on kirjoitettu sanoja. Tulosta sivu ja leikkaa sanat irti. Asettele sanat sattumanvaraisessa järjestyksessä taustapaperille tai lue jokainen sana huolella ja mieti, mikä sana sen viereen sopisi. Minkä tahansa lähestymistavan valitsetkaan, ihan sattumalta saattaa sanoista tulla runo. Sattumarunoutta voi tehdä yksin tai yhdessä, nuorena tai vanhana, silmät kiinni tai auki.
Pimeässä tai auringonpaisteessa, sisällä tai ulkona. Runon voi poistaa tai ikuistaa, sitä voi inhota tai rakastaa. Runoudessa niin kuin kaikissa taiteissa, taiteilija on aina oikeassa. Älä pelkää siis yrittää. Jaa oma runosi sosiaalisessa mediassa @varinautit #sattumarunoutta, niin muutkin pääsevät nauttimaan runostasi. |
KirjoittajatVärinauttien tekijät luokanopettajat Mona ja Anni jakavat vinkkejä ja ideoita, miten Värinauttien materiaalista saa kaiken irti! Kysy ja kommentoi osoitteesa info@varinautit.fi Palautteesi on meille arvokasta! Arkisto
March 2019
Hakusanat
All
|